28

S přibývajícími žáky, kteří jsou nově diagnostikování školskými poradenskými zařízeními a s blížící se matrikou je mezi uživateli Školy OnLine velmi aktuální dotaz "Jak poznám, co je skryto v identifikátoru znevýhodnění žáka, který je uveden v Doporučení z poradny?" Zkusíme se tedy podívat, jak můžete snadno rozklíčovat co kód obsahuje.

 

Pokyny pro předání dat na MŠMT (ke stažení ZDE - citace je za strany 24) říkají k indentifikátoru toto:

Jedná se o složený 7 až 13místný kód, tvořený podle vzorce ABbCcDEFfGgHh (8. až 13. pozice nemusí být vyplněna, může obsahovat kódy případných dalších zdravotních znevýhodnění), kde písmeno:

  • A označuje příznak souběžného postižení více vadami a nabývá hodnot:
    0 = bez souběžného postižení více vadami
    1 = souběžné postižení více vadami podle § 16, odst. 9 školského zákona
  • Bb je kód pro převažující zdravotní znevýhodnění podle § 16 školského zákona (číselník RAZN)
  • Cc je kód pro další zdravotní znevýhodnění podle § 16 školského zákona (číselník RAZN)
  • D je kód vlivu kulturního prostředí nebo jiných životních podmínek žáka na vzdělávání, který nabývá hodnot:
    0 – bez vlivu kulturního prostředí nebo jiných životních podmínek,
    K – SVP vyplývají převážně z kulturního prostředí žáka,
    Z – SVP vyplývají převážně z dopadu jiných životních podmínek žáka do vzdělávání,
    V – SVP vyplývají z kombinace obou faktorů uvedených pod body K a Z
  • E je kód pro označení nadání žáka a nabývá hodnot:
    0 – žák bez identifikovaného nadání nebo mimořádného nadání,
    1 – žák s identifikovaným nadáním, s potřebou PO,
    2 – žák s identifikovaným mimořádným nadáním, s potřebou PO,
  • Ff Hh mohou být kódy dalších zdravotních znevýhodnění podle číselníku RAZN.

Kód znevýhodnění sestavuje výhradně školské poradenské zařízení a uvádí ho v Doporučení. Škola kód přepíše nebo zkopíruje do své školní evidence. Do budoucna se uvažuje o možnosti přímého načtení dat odeslaných z poradenského zařízení do školní evidence (ve Škole OnLine již připravujeme).

Zmiňovaný číselník RAZN je volně dostupný na stránkách MŠMT, stáhnout si jej můžete ZDE (jedná se o Excelovou tabulku, která obsahuje všechny číselníky, je nutné si zobrazit právě číselník RAZN).

Nezapomeňte, že pokud má žák v Doporučení ke vzdělávání identifikátor znevýhodnění a Vy jej zaevidujete do aplikace v menu Administrace - Osobní data - Doporučení pro vzdělávání (nebo na jeho kartě pomocí tlačítka Doporučení), pak již na kartě žáka v sekci Zdravotní postižení neměníte žádné údaje - zde by vše mělo zůstat, tak jak to bylo nastaveno, než jste dostali nové Doporučení. Tedy opět přesně dle Pokynů MŠMT k předání dat:

Položka POSTIZ1, příp. POSTIZ2 se vyplňuje u žáků, kteří mají Doporučení poradenského zařízení vydáno do 31. 8. 2016, a ze kterého vyplývá zdravotní znevýhodnění podle § 16, odst. 9 (mentální, sluchové, zrakové nebo tělesné postižení, souběžné postižení více vadami, autismus či vady řeči, vývojové poruchy učení a chování).

U žáků, kteří mají doporučení ŠPZ s přiznanými podpůrnými opatřeními platné od 1. 9. 2016 se vyplňuje identifikátor znevýhodnění, tj. položka ID_ZNEV. Obsah položek POSTIZ1, POSTIZ2 zůstane původní, nebo, u nových žáků, se vloží do položky POSTIZ1=00, bez postižení. Údaje z těchto položek se dále nezpracovávají, zpracovává se identifikátor znevýhodnění, ID_ZNEV.

Publikováno v: Nepřehlédněte


Vstup do Školy OnLine
GDPR

Reference

Pro volbu školského informačního systému dnes existuje více možností, pro naši školu však byla nejlepší volbou právě Škola OnLine.

Mgr. Václav Vávra

ZŠ MUDr. Emílie Lukášové a Klegova, Ostrava-Hrabůvka

Zobrazit další...