27

Na ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy dnes proběhla tisková konference k zahájení školního roku 2009/2010.

V novém školním roce bude do základních škol chodit ještě méně žáků než v roce loňském. Ministryně Kopicová však upozornila i na některá pozitivní zjištění: „Sice jen mírně, ale přece jen roste počet prvňáčků - od školního roku 2004/2005 máme nárůst 4%. Následkem toho se již zastavil pokles počtu žáků na 1. stupni."

Počet žáků dále klesá

Ve školním roce 2009/2010 bude do základních škol chodit ještě méně dětí než loni. Tento trend trvá již několik let a je způsoben především poklesem počtu žáků na 2. stupni (populačně slabší ročníky). Ve srovnání se školním rokem 2008/2009 nastoupí letos do základních škol o 19,4 tis. žáků méně.  

Ministryně Kopicová však upozornila i na některá pozitivní zjištění: „Sice jen mírně, ale přece jen roste počet prvňáčků - od školního roku 2004/2005 máme nárůst 4%. Následkem toho se již zastavil pokles počtu žáků na 1. stupni."  

Dlouhodobý demografický vývoj však pokládá Miroslava Kopicová i nadále za znepokojivý. „Jsem ráda, že do prvních tříd nastupuje v posledních letech čím dál víc dětí, ale je třeba si uvědomit, že je jich pořád o téměř 30 tisíc méně než před deseti lety."  

Demografický pokles se začal naplno projevovat také na středních školách. Dlouhodobě klesá zejména počet nově přijatých do oborů bez maturity, kde se nepříznivý vývoj populační křivky spojuje s klesajícím zájmem žáků o tyto středoškolské obory (přednost dávají oborům s maturitou).

Tři přihlášky: střední školy nesouhlasí

Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy kritizovaná poslanecká úprava přijímacího řízení na střední školy se netěší ani důvěře ředitelů základních a středních škol. Vyplývá to ze závěru šetření, které provedl Ústav pro informace ve vzdělávání.  

Ředitelé hodnotí nový systém převážně negativně. Z pohledu škol znamenají tři přihlášky především výrazné zvýšení administrativní i finanční zátěže (zasílání písemných informací o přijímacím řízení, vedení spisu o uchazeči, organizační problémy) a nejistotu.  

Přitom na polovině středních škol se přijímací zkoušky nekonají vůbec. Důvodem je zejména demografický vývoj ve spojení s dlouhodobým poklesem zájmu o učňovské obory.  

MŠMT do poloviny října zpracuje celkovou analýzu systému zavedeného v minulém roce a na základě této analýzy navrhne případné korekce. Součástí analýzy bude i průzkum názorů nejen ředitelů, ale i rodičů a žáků.  

Systém tří přihlášek však bude určitě platit ještě ve školním roce 2009/2010.

Kurikulární reforma přichází i do středních škol

Od nového školního roku se bude podle nových vzdělávacích programů vyučovat v 1., 2., 3., 6., 7. a 8. ročníku základních škol. 3. a 8. ročníků se to letos týká poprvé. Začíná tak  další fáze kurikulární reformy postavená na rámcových vzdělávacích programech (RVP).  

Podle nově zaváděných školních vzdělávacích programů (ŠVP) musí nejpozději ve 3. ročníku začít výuka cizího jazyka, nejpozději v 8. ročníku pak druhého cizího jazyka.  

Od 1. září  vstupuje kurikulární reforma také na půdu středních škol. Podle RVP tak začnou učit všechna gymnázia a část odborných škol.  

Co se týče ostatních odborných škol, ministerstvo ve spolupráci s Národním ústavem odborného vzdělávání (NÚOV) v současné době připravuje vydání rámcových vzdělávacích programů pro posledních asi 50 oborů středního vzdělání.  

Celkem se tedy RVP pro střední školy vydávají ve čtyřech etapách:

Fáze Počet RVP Rok vydání Zahájení výuky nejpozději od
I. 63 2007 1. 9. 2009
II. 82 2008 1. 9. 2010
III. 82 2009 1. 9. 2011
IV. cca 50 2010 1. 9. 2012

 

Celkový počet oborů díky kurikulární reformě poklesne z původních cca 800 na 270. „Redukce počtu oborů je důležitou součástí kurikulární reformy. Vytvoří se tak širší obory, které mají v dnešním světě mnohem větší šance na uplatnění. Oborová soustava se tím „vyčistí", protože se v ní dnes mnohé překrývá a zdvojuje, což není zrovna ideální stav z hlediska efektivity,"  konstatovala ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Miroslava Kopicová.  

Příprava pedagogických pracovníků středních škol na zpracování ŠVP, podle RVP které byly a ještě budou vydány je zajišťována na základě projektu IPN Koordinátor. Na podporu středních škol v procesu tvorby školních vzdělávacích programů jsou zaměřeny také další projekty IPN Kurikulum G a Kurikulum S.

Metodická pomoc školám

„Úkolem ministerstva není jen přicházet s koncepcemi, ale i pomáhat učitelům s jejich realizací. Domnívám se, že MŠMT by mělo do budoucna výrazně zesílit metodickou podporu pedagogům,"  zdůraznila Miroslava Kopicová.  

Ministryně připomněla, že MŠMT v současné době připravuje jednoduché šablony, které umožní i těm nejmenším školám bez patřičných finančních a lidských zdrojů dosáhnout na evropské peníze určené na podporu vzdělávání. „Od začátku pokládám tuto věc za jednu ze svých nejdůležitějších priorit a doufám, že se mi podaří dát jí ještě před koncem funkčního období této vlády pevné základy,"  řekla Miroslava Kopicová.  

Hlavní metodickou podporu pro školy i učitele nabízí MŠMT na www.rvp.cz, jehož obsah je neustále rozšiřován a kde lze najít náměty a návody, jak zpracovat ŠVP, ale hlavně jak podle nových programů vyučovat.  

Osvědčují se také krajská konzultační centra, kde se školám nabízí možnost konzultací k reformě (telefonické, mailové i osobní návštěvou, stejně tak je hojně využívána možnost návštěvy konzultanta - lektora přímo ve škole).  

Česká školní inspekce se v novém školním roce výrazněji než dříve zaměří na sledování toho, zda si školy s reformou vědí rady a jak se kurikulární reforma projevuje v reálné výuce.  

MŠMT v současné době připravuje novou metodickou příručku k výuce dějin 20. století. „Myslím si, že toto téma je v současné době zvláště naléhavé a ministerstvo proto musí školám podat pomocnou ruku,"  vysvětlila ministryně Miroslava Kopicová.  

Jako další ukázku metodické podpory, kterou na letošní školní rok ministerstvo připravuje lze uvést např. školní vzdělávací program pro malotřídky, doporučení k vedení školních knihoven nebo příručku k výuce sexuální výchovy.

Zdroj: MŠMT



Vstup do Školy OnLine
GDPR

Reference

Škola OnLine je kvalitně vytvořený a propracovaný program, který směřuje přímo k potřebám školy.

Jana Chrtková
Soukromá střední škola podnikatelská - ALTMAN, s.r.o.

Zobrazit další...