Projekty realizované v devátém kole měly za úkol vytvořit prostředí kiosku, které podporuje interakci uživatele s jeho aplikacemi za podpory moderních technologií jako je například identifikace analýzou obrazu či s pomocí RFID, ultrazvukové měření výšky uživatele nebo rozložení jeho váhy.
Do soutěže, kterou IBM pořádá ve spolupráci s katedrou počítačů a katedrou počítačové grafiky a interakce Fakulty elektrotechnické ČVUT, bylo tentokrát přihlášeno 12 projektových týmů. Od roku 2005, kdy IBM začala na výzkumných projektech s ČVUT spolupracovat, se do programu zapojilo již 429 studentů.
Hlavním cílem programu „IBM Student Research Projects“ je naučit studenty řešit komplexní vědecké úlohy a vhodně svou práci zdokumentovat a prezentovat. „Díky spolupráci s renomovanou společností mají studenti možnost realizovat jejich nápady a metody vědecké práce v praxi, což je neocenitelná zkušenost pro jejich další kariérní rozvoj,“ uvádí prof. Ing. Pavel Slavík, CSc., profesor katedry počítačové grafiky a interakce Elektrotechnické fakulty ČVUT.
První místo v kategorii „Hardwarově podporovaná komunikace člověk-počítač“ obsadil projekt Mechanický obličej, který se zabývá návrhem a realizací elektromechanického modelu hlavy. Jde o alternativu k již dříve realizovaným softwarovým 3D modelům. Cílem projektu je studium interakce člověka s počítačem vycházející ze způsobu komunikace mezi lidmi. Při komunikaci člověka s člověkem dochází k přenosu řady informací. Mimo textu promluvy se předávají další příznaky například o náladě mluvčího, zdůraznění jednotlivých slov apod. Je také snazší porozumět sdělení částečným odezíráním ze rtů. Realizované řešení umožňuje zatím omezený repertoár pohybů, mezi které patří otáčení hlavy a pohyb oči nebo úst.
Vítězný projekt kategorie „Uživatelská rozhranní pro inteligentní kiosek“ s názvem „Detekce přítomnosti“ rozšiřuje prostředí inteligentního kiosku o možnost rozpoznat registrovaného uživatele na základě obrazu z kamery. Ve chvíli kdy počítač rozezná uživatele, zobrazí jeho jméno a upraví svoji činnost například podle dříve zvolených preferencí vztažených ke konkrétnímu uživateli.
„V dnešní rychlé době, kdy čelíme nejrůznějším výzvám, je zcela nezbytné udržet krok s vývojem. Proto je nutné podporovat inovátorské nápady a především jejich realizaci v praxi. Velkým přínosem pro chytřejší fungování systémů a způsob práce jsou právě kreativní projekty studentů. I z tohoto důvodu se soustřeďujeme nejen na soutěže, ale i na rozvoj nových studijních programů na vysokých školách a zapojení odborníků IBM do výuky informačních technologií,“ zhodnotil Aleš Bartůněk, generální ředitel IBM Česká republika.
Zdroj: IBM
Velkým podílem ke komfortnímu používání Školy OnLine přispívá i jejich odborně erudovaná, ochotná a prakticky nonstop fungující technická podpora.
Mgr. Václav Vávra ZŠ MUDr. Emílie Lukášové a Klegova, Ostrava-Hrabůvka