30

Příliš vysoký podíl pedagogů bez požadované odborné kvalifikace je jedním z bolavých míst našeho školství. Ministerstvo školství chce nyní v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost vyčlenit na vzdělávání pedagogů celkem 430 milionů korun z evropských prostředků.

130 milionů pro oblast podpory „Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení"

Pro oblast podpory 1.3. Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) s názvem „Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení" byla vybrána podporovaná aktivita „Zvýšení dostupnosti, kvality a atraktivity nabídky dalšího vzdělávání pro pracovníky škol a školských zařízení".

Cílem je přispět k postupnému odstranění problému vysokého procentního zastoupení nekvalifikovaných pedagogických pracovníků s ohledem na míru potřebnosti v jednotlivých regionech. Na závažnost současné situace poukazuje např. Analýza kvalifikovanosti učitelů a návrhy doporučení pro podpůrné projekty ESF vypracovaná MŠMT. Hlavním cílem uvedené výzvy je proto právě zvýšení kvalifikace a odborných kompetencí pedagogických pracovníků.

„Předpokládáme, že příjemci podpory zde budou hlavně vysoké školy a další instituce oprávněné vydávat certifikáty vztahující se ke vzdělávání pedagogů," upřesnila ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Miroslava Kopicová. Zároveň dodala, že rozmezí minimální a maximální možné podpory pro jeden projekt je v případě této aktivity stanoveno na 3 - 15 mil. korun. Podle jejího názoru je vzdělávání pedagogů jednou z klíčových oblastí, na něž by se měla zaměřit pozornost ministerstva i v dalších letech.

V období od května do listopadu letošního roku bude probíhat hodnocení předložených projektů. Celý proces bude uzavřen schválením vybraných projektů vedením ministerstva zhruba v prosinci tohoto roku.

„Na vyhlášení výzvy jsme se připravili velice poctivě. Během zasedání pracovní skupiny tvořené zástupci krajů, členů Monitorovacího výboru a ministerstva jsme detailně představili jak plánované aktivity, tak cílové skupiny, oprávněné žadatele a alokace na jednotlivé oblasti podpory. Zdůrazňuji, že připomínky vznesené na jednání pracovní skupiny byly zapracovány, nejde tedy o návrh vzešlý ‚od zeleného stolu‘. Problémy, které chceme řešit, ostatně trápí především školský terén, lidi z praxe,"  vysvětlila Miroslava Kopicová.

Podrobnosti naleznete na http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy/nove-vyzvy.


300 milionů pro oblast podpory „Vysokoškolské vzdělávání"

Dalších 300 milionů na vzdělávání pedagogických pracovníků pochází z oblasti podpory „Vysokoškolské vzdělávání" v rámci prioritní osy 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OP VK.  Jde o podporu specifické skupiny pedagogických pracovníků bez odpovídající kvalifikace.

Nekvalifikované učitele je totiž v zásadě možné rozdělit do tří kategorií:

a) učitelé, kteří nemají dosažený potřebný stupeň a typ vzdělání (např. požadované vysokoškolské vzdělání v akreditovaném magisterském studiu v případě učitelů základní školy);

b) učitelé, kteří mají dosažený potřebný stupeň v oblasti odborného vzdělání, ale chybí jim vzdělání v oblasti pedagogických věd, pedagogiky, nebo speciální pedagogiky (tzv. pedagogická způsobilost);

c) učitelé, kteří mají dosažený potřebný stupeň a typ vzdělání pro určitý druh a stupeň školy, ale chybí jim požadovaná kvalifikace pro jiný stupeň školy (např. učitel 2. stupně základní školy, který nemá kvalifikaci k výuce na 1. stupni základní školy), nebo nemají odbornou kvalifikaci k výuce některých předmětů (všeobecně vzdělávací a odborné předměty na střední škole), nebo jim chybí odborná kvalifikace k výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Ze zákona o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků přitom vyplývá, že zatímco učitelé spadající do kategorií označených výše písmeny b) a c) si mohou chybějící kvalifikaci doplnit v rámci Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP), učitelé v kategorii a) nikoliv, neboť potřebné magisterské studium vedoucí ke zvýšení stupně vzdělání nepatří mezi DVPP.

Základním cílem výzvy v hodnotě 300 milionů je proto praktická příprava a realizace vysokoškolské výuky nekvalifikovaných učitelů, kteří jsou v možnostech studia limitováni nedostatečnou nabídkou učitelských studijních programů v jiné než prezenční formě studia. Cílem je podpořit projekty, které pomohou vytvořit motivující prostředí pro vzdělávání stávajících pedagogických pracovníků s nedostatečnou kvalifikací a zároveň učitelů budoucích, a to podporou nabídky učitelských studijních programů v kombinované a distanční formě. Se zněním výzvy byli podrobně seznámeni i děkani pedagogických fakult a ostatních fakult s učitelskými obory na setkání s ministryní Miroslavou Kopicovou v polovině února.

Rozmezí pro minimální a maximální možnou podporu pro jeden projekt je zde stanoveno na 3 - 20 mil. Kč. Od května do října 2010 bude probíhat hodnocení předložených projektů (formální hodnocení, hodnocení přijatelnosti, věcné hodnocení) a zhruba v prosinci 2010 se předpokládá předložení projektů k projednání poradě vedení MŠMT a následně ke schválení ministryni.

Zdroj: MŠMT



Vstup do Školy OnLine
GDPR

Reference

Se Školou OnLine jsme spokojeni, protože došlo k úspoře času, papírů a energie, kterou můžeme věnovat podstatnějším záležitostem.

Mgr. Jaroslav Jirásko
Základní škola K.V.Raise, Lázně Bělohrad

Zobrazit další...