29
Začátkem června 2010 se v Praze konala evropská konference ke kvalitnímu a efektivnímu vedení škol ve 21. století. Její účastnící se zabývali tím, jaké podmínky vytvořit, aby žáci ve školách dosáhli těch nejlepších výsledků, které jsou ovlivněny především dovednostmi, schopnostmi a kompetencemi kvalitních učitelů. Klíčová je také role vedení školy, což dokládají nejlepší vzdělávací systémy na světě, které jsou založeny právě na kvalitním vedení lidí, na tzv. leadershipu. Ve světě je také běžné, že má ředitel k dispozici tzv. business manažera, a pak má více času věnovat se hlavně kvalitě výuky, i když mu určité množství administrativních povinností stále zůstává. Jako problém českého školství se jeví, že práce vedení školy má více administrativní povahu, ředitelé pak mají málo času sledovat, jak kantoři vyučují. V Belgii se tento problém vyřešil sdružením škol do menších skupin, díky nimž mohou ředitelé část administrativních povinností sdílet, popř. je přenést na společného pracovníka.   
Zvýšit efektivitu školy může ředitel také tím, že rozloží odpovědnost a úkoly související s řízením školy na větší počet učitelů. Dle zkušeného britského odborníka Glynna Kirkhama, který nyní působí v Praze jako vedoucí strategického rozvoje dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků na NIDV (Národní institut pro další vzdělávání), musí být ředitel školy odhodlaný, iniciativní, empatický, vykazovat vysokou míru odolnosti vůči stresu, mít nadhled, být rozhodný a věřit si, že svůj úkol zvládne.

Ředitelé škol se také zajímají, jak řídit kulturně rozmanitou školu, o vznik nových profesí reagujících na dynamický ekonomický vývoj a na dopady globální finanční krize nebo na demografické změny v Evropě. Zároveň roste tendence otevírat školy i dospělým lidem, a tím reagovat na potřeby trhu práce, ztrátu zaměstnání nebo zánik profese.

Je zapotřebí pracovat na tom, aby si kompetence nezbytné ke strategickému vedení škol mělo možnost osvojit větší množství učitelů a aby na tuto práci byli připravováni již studenti pedagogických fakult. Je zapotřebí poskytovat pedagogickým pracovníkům odpovídající podmínky, aby mohli neustále pracovně růst. Jedná se o reakci na rychle se měnící evropskou společnost a na nové nároky, které jsou na vedoucí pracovníky škol kladeny ve všech oblastech strategického vedení. Další informace ohledně této konference naleznete na webových stránkách ET 2020.


Vstup do Školy OnLine
GDPR

Reference

Naše škola je se Školou OnLine velmi spokojena. Po zadání všech potřebných dat nám aplikace velmi dobře slouží a usnadňuje práci...

Mgr. Milena Tomanová

Základní škola a mateřská škola Srch, okres Pardubice

 

Zobrazit další...