11

Odpovědi na tuto otázku přináší závěrečná zpráva k výzkumu „Hodnotové orientace dětí ve věku 6 –15 let“, která byla novinářům představena na tiskové konferenci v Národním informačním centru pro mládež v Praze 28. června 2011. Výzkum realizoval Národní institut dětí a mládeže (NIDM) v rámci projektu Klíče pro život (KPŽ).

Garant výzkumu Mgr. Miroslav Bocan společně s výzkumnou pracovnicí Mgr. Hanou Maříkovou z NIDM novinářům představili závěrečnou zprávu a nejzajímavější zjištění z výzkumu „Hodnotové orientace dětí ve věku 6 - 15 let“. „Chceme-li přinést nějaké pozitivní změny do oblasti trávení volného času dětí a do problematiky dětí a mládeže vůbec, musíme znát aktuální stav, a to není možné bez realizace rozsáhlého empirického výzkumu. A data, která jsme výzkumem získali, tu dlouhodobě chyběla,“ vysvětlil Miroslav Bocan důvody, proč výzkum vznikl.

Výzkum byl realizován v rámci projektu Klíče pro život a byl zaměřen na problematiku vztahů dětí k rodině, škole, způsobu trávení volného času a médií a zabýval se hodnotami dětí, jejich životními postoji a aspiracemi.

Ředitele Odboru pro mládež Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Mgr. Michala Urbana z mnoha zjištění, která výzkum přinesl, překvapila vysoká míra tolerance mladých lidí k negativním jevům, jako je například lhaní. „Co mě z mé pozice hodně zaujalo, je strašně nízký zájem o to, co se děje kolem mladých lidí na politické úrovni,“ řekl Michal Urban a uvedl, že už ve věku kolem patnácti let by mládež měla mít základní přehled o dění ve společnosti a neměla by být lhostejná, co se kolem ní děje, nebo v jakém prostředí žije a jak toto prostředí může pomalu sama ovlivňovat. „ Podle statistiky máme 2,5 milionu lidí ve věku do 26 let. To je obrovská skupina a každý stát by měl mít vytvořenou politiku, jak s touto skupinou obyvatel pracovat,“ dodal.

Kromě zástupců výzkumného týmu, ředitele NIDM Mgr. Jiřího Veverky, vedení projektu KPŽ a zástupců MŠMT byl přítomen i doc. Tomáš Čech z katedry sociální pedagogiky Masarykovy univerzity v Brně, který spolupracoval na výzkumu jako externí konzultant. Společně s manažerkou projektu Klíče pro život Mgr. Irenou Hoškovou zodpověděli dotazy novinářů, potvrdili potřebnost tohoto výzkumu a nastínili další strategii, jak se bude s výsledky dále pracovat.

Text závěrečné zprávy je k dispozici ke stažení pod tímto odkazem

Vlasta Kohoutová, specialistka PR projektu Klíče pro život

Publikováno v: Školství, Obecné


Vstup do Školy OnLine
GDPR

Reference

Školní informační systém Škola OnLine je uživatelsky velmi přívětivý. I méně počítačově gramotní uživatelé se s ním bez problémů sžili během několika málo dnů.

David Švarc
Základní škola Martina Luthera v Plzni

Zobrazit další...