23

Napadlo vás někdy, jak vypadá dnešní svět očima dvanáctiletého kluka nebo desetiletého děvčete? Co si o něm myslí patnáctiletá slečna nebo stejně starý chlapec? Co v něm pokládají za důležité? Jak prožívají svou situaci ve škole, v rodině, mezi kamarády? Na čem jim skutečně záleží – a proč? Odpovědi na tyto otázky přinesl unikátní výzkum „Hodnotové orientace dětí ve věku 6 až 15 let“.

Výzkum v rámci projektu „Klíče pro život“ realizoval Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (NIDM MŠMT) v letech 2010 až 2011 a jeho výsledky jsou shrnuty v publikaci „Děti v ringu dnešního světa“. Tazatelé vyzpovídali 2 238 dětí a dospívajících z celé republiky ve třech věkových skupinách (6–9, 10–12, 13–15 let), které tvořily reprezentativní vzorek. Dále proběhlo 12 skupinových dialogů s žáky základních škol, jichž se celkem zúčastnilo více než 100 dětí. I tyto rozhovory byly podrobeny analýze a některé typické odpovědi jsou v publikaci uvedeny jako konkrétní doklady toho, jak dnešní děti mluví, myslí a cítí. Výzkum byl zaměřen na čtyři oblasti – rodinu, školu, kamarády a volný čas, a zkoumal, jakou roli v životě dětí hrají. Cílem šetření bylo zjistit a popsat, jak děti samotné hodnotí různé oblasti života, jak se cítí v rozličných prostředích, jaké jsou jejich hodnoty a životní postoje, jak jsou se svým životem spokojeny, co od něj očekávají a čeho se obávají.

Publikace „Děti v ringu dnešního světa“ přináší řadu zajímavých zjištění, například že děti tráví volný čas nejčastěji sledováním televize a více než 90 procent žáků se na ni dívá několikrát do týdne. Denně se na televizi dívají přibližně tři čtvrtiny dětí, téměř pětina z nich přes dvě hodiny denně. Vliv na to má i vzdělání rodičů, jak vyplývá z výzkumu, před obrazovkou tráví více času děti rodičů s nižším vzděláním. Naopak děti vysokoškoláků se věnují ve volném čase rozmanitějším činnostem – sportují a navštěvují nejrůznější zájmové kroužky. Podle psychologů je právě pestrost trávení volného času ve školním věku zásadní pro všestranný rozvoj dítěte. Výzkum zjišťoval také skutečnost, zda rodiče dětem zasahují do výběru kroužků a volnočasových aktivit. Z odpovědí vyplynulo, že jen velice málo. Čtenář se dále doví, v čem rodiče ovlivňují své děti, jak se děti v rodinách cítí a co by chtěly v rodině změnit, jak vidí naše děti učitele, co je ve škole baví, a co ne, komu se chtějí podobat, čeho chtějí v životě dosáhnout a řadu dalších, někdy alarmujících informací.

Výsledky výzkumu jsou určeny odborné veřejnosti a pracovníkům, kteří se věnují dětem a mládeži ve školních družinách, školních klubech, střediscích volného času a v nestátních neziskových organizacích, obohatí však i běžné čtenáře, především rodiče současných českých dětí. Listovat publikací můžete zde.

Publikace je dalším z výstupů národního projektu „Klíče pro život – Rozvoj klíčových kompetencí v zájmovém a neformálním vzdělávání“ (www.kliceprozivot.cz), jehož realizátory jsou od roku 2009 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Národní institut dětí a mládeže. Jeho klíčové aktivity jsou zaměřeny na organizace zabývající se neformální a zájmovou výchovou a vzděláváním dětí a mládeže a na vzdělávání lidí, kteří s dětmi a mládeží pracují. Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Vlasta Kohoutová, PR specialistka projektu Klíče pro život

Publikováno v: Obecné


Vstup do Školy OnLine
GDPR

Reference

Se Školou OnLine jsme spokojeni, protože došlo k úspoře času, papírů a energie, kterou můžeme věnovat podstatnějším záležitostem.

Mgr. Jaroslav Jirásko
Základní škola K.V.Raise, Lázně Bělohrad

Zobrazit další...