Josef Dobeš, ministr školství, se sešel s hejtmany krajů, aby s nimi projednal postupné rušení a slučování některých středních škol. Počet volných míst na školách totiž převyšuje počet žáků. Upřednostňovat se budou technické školy, naopak MŠMT nebude podporovat vznik soukromých škol. Úroveň středních škol s maturitou chtějí hejtmani zvýšit znovuzavedením přijímacích zkoušek. Při rušení škol se bude přihlížet na potřeby trhu práce v daných regionech. Tradičně je nedostatek řemeslníků a technicky vzdělaných odborníků.
Přestože někteří studenti u maturitní generálky neuspěli, zejména nástavbové a dálkové obory, dále i soukromé školy, ministr školství nebude snižovat náročnost státních maturit naostro. Pouze zmizí určité typy otázek, na které není jednoznačná odpověď. Nově bude také povoleno při psaní testů napít se nebo odejít na toaletu. Na lavici však budou moci studenti mít pouze učební pomůcky, zadání a záznamové archy. Pro lepší přípravu pro tento nový druh maturit chystá CERMAT další cvičné testy.
V dnešní době se učitelé nevěnují pouze odborné výuce, ale často jsou nuceni řešit i kázeňské problémy a rizikové chování žáků, zejména násilí, návykové látky nebo záškoláctví. Proto dochází k průběžným změnám metodických pokynů z MŠMT. Dřívější pokyny doporučovaly, aby učitelé, např. při ztrátě drahé věci ve škole, žákům radili, že si je nemají do školy nosit. To však vyznívalo, že si za krádež může sám postižený, proto se tedy v nové příručce již s tímto postupem nesetkáme. Pokyny např. radí, jak postupovat v případě šikany, poučují pedagogy, jak rozpoznat šikanovaného žáka a jak dopadnout agresory. Učitelé by se měli stát „detektivy“, měli by umět vyhledávat agresátory, svědky, shromažďovat důkazy apod.
Velkým kladem je přístup do školní matriky a ke všem dalším školním datům prostřednictvím uživatelského jména a hesla z jakéhokoli počítače připojeného k internetu.
Mgr. Václav Vávra ZŠ MUDr. Emílie Lukášové a Klegova, Ostrava-Hrabůvka