Mezinárodní srovnávací testy dokazují, že české děti mají vynikající výsledky, zejména v matematice a přírodních vědách, avšak tento trend se má o několik let později změnit. Příčinou mají být změny ve středním a vysokém školství. Navíc v mnoha oborech se nachází nedostatek kvalitních kandidátů, na trhu práce tedy není silná konkurence, aby byli lidé nuceni si svoji kvalifikaci průběžně zvyšovat, zvláště dospělí. Zároveň narůstá počet pracovních pozic, u kterých požadují zaměstnavatelé absolvování dvou vysokých škol či znalost několika cizích jazyků. Statistiky dokládají, že v České republice má vysokoškolský diplom pouze 14% osob.

Z průzkumu provedeného na konci školního roku na pražských základních školách vyplynulo, že v loňském školním roce se většina dětí setkala se šikanou, zejména s ponižováním, výsměchem a fyzickými útoky. Pětina žáků zcizila z obchodu zboží, polovina zkusila cigarety a tři čtvrtiny alkohol.

Na začátku školního roku obdrží základní školy informační letáky, které mají varovat před šikanou prostřednictvím SMS zpráv nebo internetu, tedy před tzv. kyberšikanou. Kampaň „Minimalizace šikany“, kterou realizuje občanské sdružení Aisis a Nadace 02, bude radit dětem, rodičům a učitelům, na koho se mají obrátit v případě řešení problémů tohoto charakteru (Linka bezpečí, internetová poradna). Přestože se mnoho škol domnívá, že se jich kyberšikana netýká, opak je pravdou. Vzrůstá počet urážlivých SMS, chatů, e-mailů, zesměšňujících videí, urážek na sociální síti Facebook apod. ze strany žáků. Výzkumy také dokazují, že tento druh šikany se většinou odehrává v rámci jedné třídy nebo školy. MŠMT nyní řeší, jak tomuto problému čelit, jasnou strategii zatím nemá.
Národní ekonomická rada vlády (NERV), která je poradním orgánem premiéra, navrhuje, aby nejlepší studenty v republice podporoval stát, tj. aby jim umožnil studovat na elitních školách bez jakýchkoliv půjček nebo žádostí o stipendia. Dalším cílem by také bylo zabránit „úniku mozků“ do zahraničí. Výměnou za tuto pomoc by byla práce těchto studentů ve státní sféře na dobu určitou, např. na dva roky. Tento plán byl představen již v minulosti a s žádnou kritikou se doposud nesetkal.
Ve školním roce 2010/2011 nastupuje do prvních ročníků o více než 16.000 žáků méně než v loňském školním roce, proto MŠMT navrhlo krajům, aby začalo postupně slučovat a rušit některé střední školy. Pokles žáků se týká hlavně středních odborných škol a učilišť, gymnázií se demografický pokles dotknul nejméně. Důsledkem této situace je nenaplněnost škol a drahost jejich provozu. Naproti tomu na základní škole přibude 3.000 prvňáčků oproti loňskému školnímu roku, mateřské školy přiberou letos o 16.000 dětí více.
Strana 208 z 277První   Předchozí   203  204  205  206  207  [208]  209  210  211  212  Další   Poslední   

Enter Title

Vstup do Školy OnLine
GDPR

Reference

Školní informační systém Škola OnLine je uživatelsky velmi přívětivý. I méně počítačově gramotní uživatelé se s ním bez problémů sžili během několika málo dnů.

David Švarc
Základní škola Martina Luthera v Plzni

Zobrazit další...