30

"Vzdělání je sladkým plodem hořkého kořene", řekl již ve druhém století před naším letopočtem Marcus Porcius Cato. Pro mnohé z nás má vzdělávání nádech hořkosti. Avšak to, co je na počátku tím „hořkým kořenem“, se po určité době může změnit ve sladký plod. Tím jsou znalosti a dovednosti nabyté v průběhu vzdělávání. A ty právě člověku mohou pomoci k úspěchu v pracovním i soukromém životě.

Na 4. odborném setkání se zaměstnavateli, vzdělavateli a odbornou veřejností k tématu uznávání neformálního vzdělávání v rámci projektu Klíče pro život, konaném 18. května 2011 ve Vzdělávacím institutu Charity ČR v Praze, představili zástupci projektu další připravované výstupy, týkající se uznávání neformálního vzdělávání v oblasti práce s dětmi a mládeží.

V úvodním slově přiblížila hledání cesty k uznávání neformálního vzdělávání a připravované výstupy v rámci projektu Klíče pro život garantka klíčové aktivity Uznávání neformálního vzdělávání Daniela Havlíčková.

O aktuálních iniciativách EU ve vztahu k uznávání neformálního vzdělávání – Mládež v pohybu a o Agendě pro nové dovednosti pro pracovní místa hovořili v úvodu odborného setkání Vladimíra Drbalová, ředitelka sekce mezinárodních organizací a evropských záležitostí Svazu průmyslu a dopravy ČR, a Michal Urban, ředitel odboru pro mládež Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Řečníci i účastníci setkání se shodli, že je důležité to, co opravdu člověk zná a umí, a ne to, kde se to naučil. K tomu je však také nutná schopnost umět představit své znalosti a dovednosti například zaměstnavateli. S Osobním kompetenčním portfoliem (OKP), na kterém pracuje řešitelský tým projektu Klíče pro život, seznámila přítomné projektová manažerka Irena Hošková. Právě toto portfolio se může stát pomocníkem nejen mladým lidem, ale i dospělým v průběhu jejich profesního života. Pomůže formulovat a prezentovat znalosti a dovednosti tak, aby zaměstnavatelé i vzdělavatelé byli schopni rozpoznat jedinečnost a osobní kvality každého z nás. Zdeněk Somr, viceprezident Hospodářské komory ČR, ocenil vznik kompetenčního portfolia a zároveň doporučil při jeho vývoji dát důraz na co největší jednoduchost a přístupnost, protože především mladí lidé podle něj rychle zavrhují vše, co nefunguje napoprvé.

Jan Cieslar, 1. místopředseda České rady dětí a mládeže, vyzdvihl možný význam tohoto teprve se rodícího dokladu pro rozvoj potenciálu mladého člověka a jeho profesní sebedefinici. Nejdůležitější bude zavést portfolio do praxe tak, aby se stalo pohodlným „pomocníkem“ pro zaměstnavatele, personalisty, vzdělavatele, pro úřady práce, ale zejména pro uchazeče o práci.

Diskusi o cestě k formálnímu uznávání výsledků neformálního vzdělávání pracovníků s dětmi a mládeží zahájil Martin Buňka ze společnosti Trexima, spol. s r. o., který účastníky setkání provedl světem Národní soustavy kvalifikací a Národní soustavy povolání. Následná reakce zástupců zaměstnavatelů a vzdělávacích institucí ukázala, že i v tomto má projekt Klíče pro život podporu. Miloš Rathouský, ředitel sekce regionálních zastoupení a rozvoje lidských zdrojů Svazu průmyslu a dopravy ČR, označil představené návrhy typových pozic za „dobrý začátek cesty“ a připojil řadu především praktických doporučení pro implementaci. Jan Stejskal z Univerzity Pardubice uvedl zkušenosti vysokoškolského pedagoga i lektora ve sdruženích dětí a mládeže a upozornil na nutnost spolupráce se vzdělavateli a zejména s vyučujícími, tedy „jít cestou zdola“, aby bylo možné najít pochopení pro uznávání neformálního vzdělávání a postupně jej provázat s formálním.

Závěrečná diskuse se stočila i k tématu celoživotního učení, které je nezbytné pro rozvoj osobnosti a pro získávání nových znalostí a dovedností.

 

Daniela Havlíčková, garantka Uznávání neformálního vzdělávání projektu Klíče pro život

Publikováno v: Školství, Obecné


Vstup do Školy OnLine
GDPR

Reference

Pro volbu školského informačního systému dnes existuje více možností, pro naši školu však byla nejlepší volbou právě Škola OnLine.

Mgr. Václav Vávra

ZŠ MUDr. Emílie Lukášové a Klegova, Ostrava-Hrabůvka

Zobrazit další...