09

Na základě znepokojujících výsledků českých žáků a žákyň v mezinárodních srovnáváních TIMSS a PISA uspořádalo MŠMT odborný seminář k matematickému vzdělávání na ZŠ a SŠ.

„Naši žáci měli v matematice v mezinárodních srovnáních vždy velmi slušné výsledky. Nyní se však ukazuje, že mladší děti dopadají v těchto výzkumech podstatně hůře než žáci před několika lety. Mladší děti už zkrátka nepodávají takové výkony jako starší děti, když byly v jejich věku. A to je nedobrá zpráva," konstatuje ministryně školství Miroslava Kopicová.

Ministryně Kopicová však zároveň dodává, že ministerstvo se pod jejím vedením na matematiku zaměřilo a snaží se o změnu negativního trendu. Ten je vedle zhoršujících se výsledků v matematice definován také úpadkem zájmu o technické a přírodovědné obory ve vyšších stupních vzdělávání. „A v této oblasti je ministerstvo aktivní," zdůrazňuje Miroslava Kopicová.

Hlavní nástroje MŠMT na podporu technických vysokoškolských oborů představuje projekt s názvem „Podpora technických a přírodovědných oborů“. V rámci projektu EU „Peníze školám“ patří mezi prioritní oblasti právě matematika, pro studium technických oborů nepostradatelná. Podporou matematické gramotnosti se již dnes zabývají Výzkumný ústav pedagogický a Národní ústav odborného vzdělávání. „Odborný seminář o výuce matematiky na základních a středních školách je další krok tímto směrem," dodává ministryně.

Jedním z hlavních cílů semináře bylo zahájení diskuse o možnostech systémové změny ve výuce matematiky, a to i ve vazbě na úvahy o zařazování matematiky do maturitní zkoušky jako povinného předmětu (tato možnost bude po zavedení státní maturity plně v kompetenci ředitelů škol, zatímco dosud matematika povinná nebyla). Je zřejmé, že výsledky případných opatření se projeví až po několika letech, zlepšení tedy nelze očekávat ihned. Již nyní je však třeba usilovat o to, aby se situace dále nezhoršovala.

Komplexní systémovou změnu nemůže realizovat pouze MŠMT a školy, ale je nutná spolupráce a účinná podpora zejména ze stran krajských úřadů (KÚ), zřizovatelů škol, nestátních neziskových organizací, knihoven, rodičů žáků a odborné veřejnosti. Dalšími finančními prostředky by měly být i prostředky MŠMT pro rozvojové a dotační programy MŠMT pro školy, prostředky ESF - OP VK (vyhlašované MŠMT a KÚ), prostředky škol v rámci běžného rozpočtu i v rámci financování provozu zřizovatelem (pro zajištění materiálních podmínek), prostředky dalších resortů, prostředky ze soukromých zdrojů atd.



Vstup do Školy OnLine
GDPR

Reference

Pro volbu školského informačního systému dnes existuje více možností, pro naši školu však byla nejlepší volbou právě Škola OnLine.

Mgr. Václav Vávra

ZŠ MUDr. Emílie Lukášové a Klegova, Ostrava-Hrabůvka

Zobrazit další...