Publikoval
Lucie Štruncová dne 20. července 2010 v 00:00
Ministr školství Josef Dobeš začíná publikovat své plány a stanoviska ohledně resortu školství. Připravuje zavést srovnávací zkoušky v pátých a devátých třídách základní školy, které by porovnávaly nejen znalosti dětí, ale také přístup škol k žákům, práci s handicapovanými dětmi a jak vnímají celkové klima školy žáci, učitelé i rodiče. S výsledky tohoto srovnávání se pak seznámí nejen školy, ale i veřejnost.
Státní maturitu nový ministr nezavrhuje, avšak je velice málo času, aby se připravil nezbytný zákon. Na úplné vyjádření k této problematice si ponechává ještě několik dní (do příští schůze vlády). Dále podporuje tzv. odložené školné a pomoc pro handicapované studenty, zároveň se staví za zvýhodněné spoření na budoucí studium. Pokud by se školné splácelo, nemělo by k tomu dojít dřív, než dosáhne absolvent vyššího platu než průměrného.
Jelikož je nižší počet studentů a velká kapacita vysokých škol, podporuje Josef Dobeš sjednocování škol v regionech a financování dle jejich kvality, vědy a výzkumu. Také si uvědomuje, že v dnešní době studují na vysokých školách i méně nadaní studenti, kteří by dříve šanci dostat se na vysokou školu neměli. Proto by chtěl zkvalitnit vysoké školy a prosadit státní maturitu, která bude mít velkou váhu a bude obtížné ji složit. Zasazuje se též o zvýšení prestiže učebních oborů.
Další příjemnou novinkou pro učitele je zvýšení jejich platů již od roku 2011. Nejprve by se mělo začít u nastupujících učitelů, dále by měli být oceněni kvalifikovaní učitelé a jazykoví lektoři. Do škol by také měly putovat finance na pomůcky a technické vybavení.
Další velkou novinkou, kterou nový ministr plánuje, je, že zástupci základních a středních škol budou podepisovat se zákonnými zástupci smlouvu o chování dítěte ve výuce, o tom, jaké povinnosti mají rodiče, žáci a škola. Stvrzením dohody by rodiče na sebe převzali zodpovědnost za vystupování svého potomka ve škole. Josef Dobeš by tím chtěl vyřešit narůstající agresivitu ve školách a nerespektování autority učitele. Žáci by mohli být za toto chování vyloučeni z výuky a celou situaci by řešil školní psycholog, popř. nějaká forma terapie. Učitelé a ředitelé tento nápad vítají. Ministr se jím inspiroval ve Velké Británii, kde podobná smlouva existuje již několik let.