08

Mezinárodní výzkum PISA (Programme for International Student Assessment), který probíhá v tříletých cyklech, se naposledy konal v roce 200965 zemích celého světa včetně České republiky pod hlavičkou OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj). Výzkum byl zaměřen na zjišťování úrovně čtenářských, matematických a přírodovědných dovedností a znalostí patnáctiletých žáků. Cílem celého zkoumání nebylo zjistit faktografické znalosti na konci povinné školní docházky, ale jakou měrou si žáci osvojili dovednosti v již zmiňovaných oblastech a jak je jsou schopni využívat v běžném životě. V České republice se tento výzkum realizuje hned od jeho vzniku, a to prostřednictvím ÚIV (Ústav pro informace ve vzdělávání).

Při každém výzkumu se klade důraz na jednu z výše uvedených oblastí, v roce 2009 tomu byla čtenářská gramotnost. Testové úlohy byly zaměřeny především na získávání informací z textu, na jeho interpretaci a následnou využitelnost. Nepříznivou skutečností je, že čeští žáci dosáhli v testu čtenářské gramotnosti pouze podprůměrných výsledků, stejně tak jako žáci z Rakouska a Slovenska. Alarmující je i zjištění, že se Česká republika nachází mezi pěti zeměmi OECD, dále Austrálie, Švédsko, Rakousko a Irsko, ve kterých došlo od roku 2000 k významnému zhoršení výsledků. Čeští studenti měli největší problém s posuzováním obsahu a formy textu a nejhorších výsledků dosahovali zejména chlapci. Nejslabších průměrných výsledků dosáhli žáci devátých tříd v Moravskoslezském a Karlovarském kraji, naopak nejlepšího žáci z Prahy. Významně se zlepšili žáci speciálních škol. Dále bylo zjištěno, že pro třetinu českých žáků je čtení oblíbenou činností, pro další třetinu naopak ztrátou času. Nejlepší vztah ke čtení mají žáci gymnázií, nejhorší žáci středních odborných škol bez maturity. V ČR též rapidně poklesl počet žáků, kteří čtou denně pro radost. V matematické a přírodovědné oblasti dosáhli čeští žáci průměrných výsledků, avšak v období 2003 až 2009 se nejvíce zhoršili mezi zúčastněnými zeměmi. Z výzkumu dále vyplynulo, že čeští žáci nechodí do školy rádi, více než polovina se jich nudí a třetina nechce do školy chodit vůbec.

Ministr školství, Josef Dobeš, shledává jako hlavní příčinu tohoto stavu dlouhodobou absenci jednotné koncepce českého školství, nízké ohodnocení učitelů a nezájem rodičů o vzdělávání potomků. Možné zlepšení této situace by mohlo přinést zavedení srovnávacích testů pro žáky 5. a 9. tříd, lepší ohodnocení učitelů, odbourání byrokracie a změna financování škol.

Absolutním vítězem výzkumu PISA se stala Čína, zejména Šanghaj, a to ve všech třech oblastech. Za ním následovala Jihokorejská republika, Finsko, Singapur, Kanada, Nový Zéland a Japonsko. Nejvíce si pohoršily Spojené státy americké, Francie a již zmiňovaná Česká republika.


Vstup do Školy OnLine
GDPR

Reference

Pro volbu školského informačního systému dnes existuje více možností, pro naši školu však byla nejlepší volbou právě Škola OnLine.

Mgr. Václav Vávra

ZŠ MUDr. Emílie Lukášové a Klegova, Ostrava-Hrabůvka

Zobrazit další...