02

Jednou z možností jak oslovit šikovné, mladé lidi je zajímavá nabídka zájmového a neformálního vzdělávání. Jedním z projektů, který nabízí vzdělávání pracovníkům školních družin, školních klubů, nestátních neziskových organizací a středisek volného času je projekt Klíče pro život, který od dubna 2009 realizuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy společně s Národním institutem dětí a mládeže.

Cílem tohoto projektu je výrazné posílení celoživotního vzdělávání lidí pracujících s dětmi a mládeží a hlavně zkvalitnění systému podporujícího trvalý a udržitelný rozvoj zájmového a neformálního vzdělávání.

O zkušenostech a přínosu projektu Klíče pro život hovoří vedoucí Ústřední kanceláře Duhy - sdružení dětí a mládeže pro volný čas, přírodu a recesi Mgr. Jana Šoupalová, jedna z organizátorek kurzů průběžného vzdělávání, které probíhaly v rámci tohoto projektu.

„Z mého pohledu nabízejí Klíče pro život našemu sdružení přínos ve třech rovinách – v osobním odborném rozvoji vedoucích, kteří s dětmi a mládeží pracují, v interním vzdělávání a ve spolupráci a v komunikaci mezi různými sdruženími a institucemi. Ráda využiji příležitosti a k jednotlivým rovinám se vyjádřím podrobněji.“

Rovina odborného rozvoje vedoucích

„Samotní vedoucí, kteří s dětmi a mládeží pracují ve svém volném čase, mají možnost získat díky projektu Klíče pro život informace, které primárně použijí při své dobrovolnické práci. Sekundárně jsou znalosti využitelné i v jejich pracovní praxi, umožňují jim osobnostní rozvoj a kariérní růst. Informace získané na školeních nejsou pouze úzce zaměřené. Mají využitelný přesah do více oblastí. Vzdělávacích kurzy organizované v rámci Klíčů nabízejí našim spolupracovníkům široké portfolio vzdělávacích aktivit, které jsou vítaným doplňkem našeho interního „duhového“ vzdělávání. Jsme za to velice rádi a hojně je využíváme.“

Rovina vzdělávání

„Duha v roce 2011 vyhrála tři výběrová řízení na organizaci kurzů projektu Klíče pro život, jejichž organizaci jsem měla na starost. Byly to kurzy v rámci uznávání neformálního vzdělávání. Proškolili jsme své vedoucí v tzv. Minimálních kompetenčních profilech v tématech Projektový manažer, Vedoucí dětí a mládeže se zaměřením na všeobecné aktivity nad 18 let a Hlavní vedoucí dětských táborů putovních. Finance, které jsme pro realizaci projektu získali, byly příjemným a z dlouhodobého hlediska i dobře využitým benefitem jak pro sdružení, tak i pro jeho členy a spolupracovníky. Vedoucím, kteří se rozhodli nechat v tomto projektu vyškolit, jsme mohli jednotlivá školení nabídnout zcela zdarma. Rozšiřování znalostí a prohlubování kompetencí je pro dobrovolné pracovníky s dětmi a mládeží velikou motivací pro další činnost. Při realizaci projektu jsme v Duze kladli velký důraz na výběr kvalitních lektorů. K našim interním lektorům jsme mohli přizvat i odborníky z komerční sféry a práci jim standardně zaplatit. Sami vedoucí zjistili, že neformální vzdělávání může mít různou úroveň kvality a začali rozlišovat mezi obyčejnou výměnou zkušeností (kterou považuji za mimořádně důležitý nástroj pro jejich práci) a odborným školením (doškolováním). Z metodik, které máme pro jednotlivé kompetenční profily díky Klíčům podrobně vypracované, budeme i nadále vycházet a používat je jako podklad pro další kurzy. V neposlední řadě považuji školení ve sdružení za důležité pro vzájemné poznávání vedoucích, vytváření neformálních vazeb ve sdružení a předávání si tipů pro další činnost.“

Rovina spolupráce a komunikace mezi různými sdruženími a institucemi

„Díky odborným diskusím, které probíhaly před prvním kolem výběrových řízení na získání zakázek školení minimálních kompetenčních profilů dobrovolných pracovníků NNO, po nich i na následujících odborných setkáních či konferencích, se nyní mezi neziskovkami pracujícími s dětmi a mládeží hledá něco jako základ či standard, který by spojoval všechny dobrovolníky pracující s dětmi. V praxi koneckonců řešíme obdobné otázky. Snažíme se proto v širokém plénu a shodě stanovit základní sumu znalostních a dovednostních kompetencí pro vedoucího dětských kolektivů, hlavase táborů či zdravotníky zotavovacích akcí tak, aby se dobrovolní pracovníci spolků měli v dynamickém prostředí stále se měnících zákonů a norem o co opřít. Aby dokázali přesvědčit rodiče dětí, se kterými pracují, že své dítě posílají na akce s organizací, která ví, jak a proč se má správně zachovat v nejrůznějších situacích, které by při práci s dětmi mohly nastat. Někdy s kolegy z jiných sdružení ve všem nemusíme souhlasit. Názory na vzdělávání, jeho šíři či hloubku jsou a budou různé. Hledáme rovnováhu mezi svobodou a odpovědností a řešíme i zachování vlastní identity, která úplně nechce jít ruku v ruce se slovem standard. Díky Klíčům se seznámilo množství lidí z neziskovek, domů dětí a mládeže, středisek volného času, školních družin a klubů a začala opravdová diskuse. Dozvídáme se, kde, co a jak funguje. To je samo o sobě inspirující pro všechny zúčastněné. Společně se dobíráme k podstatě věci, a to k tomu, že sdružení opírající se o dobrovolníka ho nutně potřebují školit. Spolky kromě zábavy předávají dětem i hodnoty a ideály. Přejeme si, aby se nevytratily myšlenky, ke kterým ve volném čase děti vedeme. Vnímáme je jako důležité a zdravé pro společnost. I proto si přejeme, aby dobrovolník pracující s dětmi a mládeží byl konkurenceschopný „nespolkovým“ volnočasovým nabídkám.“

V malé exkurzi do jednoho konkrétního sdružení pracujícího s dětmi a mládeží jsme měli příležitost se přesvědčit o tom, že obecný záměr neformálního vzdělávání uskutečňovaný s obrovskou finanční podporou Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky je projektem smysluplným, živoucím a konečnými příjemci žádaným. Právě pro nestátní neziskové organizace hraje vzdělávání spolupracovníků významnou roli jako stimulační prvek při získávání těchto pracovníků a nástroj jejich osobní motivace pro další dobrovolnickou činnost. Projekt Klíče pro život v roce 2012 bohužel už končí. Velkým přáním neziskovek je, aby Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy přišel v budoucnu s dalšími takto zajímavými projekty, na nichž by nestátní neziskové organizace mohly zdarma participovat.

Text: Radan Kukal



Vstup do Školy OnLine
GDPR

Reference

Pro volbu školského informačního systému dnes existuje více možností, pro naši školu však byla nejlepší volbou právě Škola OnLine.

Mgr. Václav Vávra

ZŠ MUDr. Emílie Lukášové a Klegova, Ostrava-Hrabůvka

Zobrazit další...