Vstupy pro 'Eva Sýkorová'

Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV) zveřejnil výsledky statistik ohledně naplněnosti mateřských škol. Z nich vyplynulo, že roku 2003 byl počet dětí v tomto druhu školního zařízení 286 000, zatímco nyní je to již 329 000, jedná se tedy o patnáctiprocentní nárůst. Nejvyšší počet zaznamenávají mateřské školy v Praze, středních Čechách a Královéhradeckém kraji. Přednost dostávají děti rok před nástupem do základní školy. Školky se snaží snižovat počet dětí tím, že např. nepřijímají děti, jejichž rodič je ještě doma s jejich mladším sourozencem. S tímto postupem však nesouhlasí ombudsman Pavel Varvařovský. Tvrdí, že mateřské školy nejsou poskytovatelem pečovatelské služby, ale vzdělávacím zařízením, a ke vzdělání mají mít přístup všechny děti bez rozdílu.

Vláda ČR schválila 13. dubna novelu školského zákona. Podle ministra školství Josefa Dobeše se tímto krokem výrazně sníží byrokracie na školách. Zároveň se však ministr brání tomu, že by novela znamenala návrat k povinným školním osnovám, a dodává: "V žádném případě tato novela nebude učitelům diktovat, co mají dělat. Vytvořili jsme pro ně didaktickou pomůcku, která jim bude sloužit jako návod, nikoliv nařízení". Tato pomůcka má učitelům pomoci při tvorbě ŠVP.

Je obecně známo, že většina Čechů má problém domluvit se cizími jazyky, a to i přesto, že se je učí. Centrum Evropského vzdělávacího centra (EVC) chce této situaci napomoci, a proto zavádí novinku - kurzy přes mobilní telefon a e-mail. V praxi by to vypadalo tak, že by účastník kurzu obdržel každý den tři slovíčka, tři fráze a jazykový poslech ve formátu MP3. Na konci každého týdne by pak přes e-mail vyplnili krátký překladový test. Za rok by si tak studenti osvojili dva tisíce slovíček a frází. Tato forma studia by měla být prospěšná zejména pro pracující, kteří z nedostatku času nemohou pravidelně navštěvovat jazykové kurzy.

Zhruba 300 pedagogů již podepsalo petici, v níž apeluje na vládu, aby zamítla novelu školského zákona. Nesouhlasí zejména s opětovným zavedením povinných školních osnov. To by v realitě vypadalo tak, že by školy upravovaly své osnovy podle dokumentů, které vydá ministerstvo. Novela by měla začít platit od nového školního roku, avšak není jisté, zda v účinnost opravdu vstoupí. Premiér Petr Nečas totiž podal návrh, aby ministr školství Josef Dobeš z funkce odešel.

MŠMT navrhuje po vzoru Velké Británie, USA nebo Švýcarska jednoleté magisterské studium, zaměřené prakticky a přesně na oblast, o kterou se profesně zajímáte. Chce tím umožnit široké veřejnosti studovat velmi specializované disciplíny v různých etapách svého života. Po několika letech praxe se totiž potřebuje absolvent vysoké školy specializovat v daném oboru, a právě krátkodobé magisterské studium by mu mohlo v tomto směru pomoci. Zatím existují dvě varianty, jak jednoleté magisterské studiu zrealizovat. Buď by vedle klasických magisterských oborů vznikaly i obory prakticky zaměřené (jednoleté i dvouleté), nebo by krátkodobé programy studovali v rámci celoživotního vzdělávání lidé, kteří již v minulosti vysokou školu absolvovali, mají za sebou několik let praxe a potřebují se dovzdělávat.

Strana 94 z 103První   Předchozí   89  90  91  92  93  [94]  95  96  97  98  Další   Poslední   
Vstup do Školy OnLine
GDPR

Reference

V době distanční výuky je Škola OnLine výborným prostředkem k zadávání domácích úkolů a testů.

Mgr. Jaroslava Studničková
Základní škola v Chotěšově

Zobrazit další...