Ačkoli Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) dosud nezvládlo připravit státní maturitu, kterou zákonodárci koncem léta o rok raději odložili, už chystá další ambiciózní projekt - jednotné přijímačky na střední školy. A to v době, kdy je čím dál méně dětí, a přijímací zkoušky proto školy často ruší.
Návrh pro ministryni školství Miroslavu Kopicovou (na snímku) zpracovalo Centrum pro zjišťování výsledků ve vzdělávání (CERMAT). Jeho plán se opírá o zavedení jednotných testů, druhým pilířem pak má být centrální informační systém. Žáci by si mohli na rozdíl od současnosti podat přihlášek, kolik by chtěli.
Více informací najdete na serveru Novinky.cz.
Jiří Slaný, Škola OnLine, 30.10.2009
Používání systémů pro elektronickou výuku (jako příklad lze uvést Škola OnLine - OLAT) dostává v posledních měsících nový směr. S rozšiřováním virových onemocnění, např. chřipkových epidemiích v zimních měsících, tyto systémy pomáhají ve vzdělávání žáků těch škol, které musí dočasně omezit svůj běžný provoz.
Učitelům elektronická aplikace s podporou výuky umožňuje řídit výuku zdravých žáků, jejichž škola je uzavřena. V domácích podmínkách, kde je virus neohrožuje, mohou přes Internet prostřednictvím počítače zpracovávat různé elektronické úkoly, vyplňovat testy, které jim učitelé zadají, nebo si prostudovat konrétní učební látku. Rovněž je možné pomocí webových kamer rozšířit takovou výuku na výukovou videokonferenci.
Systém pro tvorbu výukových materiálů a elektronickou výuku OLAT byl hlavním bodem setkání zástupců VIP a střediskových škol Školy OnLine v Praze. Jejich 14 zástupců se zde 13. října seznámilo i s informacemi o aktuální situaci kolem aplikací Katedra a Žákovská a probírali pod vedením obchodní manažerky Miroslavy Eliášové a projektanta Romana Lacka své požadavky na úpravy funkčnosti uvedených aplikací.
Hlavní část akce byla věnována systému OLAT. Účastníci setkání se od projektanta Romana Lacka dozvěděli, jaké možnosti rozšíření a zkvalitnění výuky jim OLAT přináší, zhlédli vytvoření e-learningového kurzu a testu a ukázku jejich využití v systému. Dále jim byl předveden nový modul Výukové zdroje a jeho fungování v aplikaci Katedra.
Kraj se na tom to postupu dohodl se školami kvůli tomu, že si žáci střední školy nevybírali podle kvality výuky, ale přihlášky podávali na školy, kde budou přijati bez přijímacích zkoušek. Novinka však má motivovat žáky i k vyšším výkonům v posledním ročníku základní školy. Dnes je řada žáků přijata bez přijímacích zkoušek a ve třídách pak upadá kázeň a zájem o vzdělávání.
Zájem škol o projekty, dotované z Evropského sociálního fondu (ESF), neustále roste, jak se ukázalo i na veletrhu Vzdělání a řemeslo v Českých Budějovicích (30. září – 2. října 2009), kterého se jako vystavovatel zúčastnila také společnost Škola OnLine.
Téměř každá škola v Česku má celou řadu záměrů, které je možné prostřednictvím financí z ESF realizovat. S náročnou administrativou ovšem mívají často nepřekonatelné potíže, které jim v konečném důsledku většinou zabrání takovou žádost vůbec sepsat a podat.
Velkým podílem ke komfortnímu používání Školy OnLine přispívá i jejich odborně erudovaná, ochotná a prakticky nonstop fungující technická podpora.
Mgr. Václav Vávra ZŠ MUDr. Emílie Lukášové a Klegova, Ostrava-Hrabůvka