V průběhu června probíhají jednotné závěrečné zkoušky, které jsou do škol s učebními obory zaváděny postupně. Jednotná zadání zaručují, že zkouška bude obsahovat všechna témata potřebná z hlediska praxe v daném oboru. Na tvorbě těchto zadání se podílejí školy samy, dále odborníci z praxe a pracovníci Národního ústavu odborného vzdělávání. Cílem těchto jednotných zkoušek je sjednotit úroveň škol, které vyučují polygrafické obory, a přimět školy zvýšit úroveň jejich kvality. Při zkoušce podle nového pojetí se ukáže, jestli žák dokáže prakticky využít znalosti a dovednosti získané ve škole. Odborníci se také domnívají, že absolvent, který složil jednotnou zkoušku, bude mít větší šanci na uplatnění, protože zaměstnavatelé budou vědět, že své řemeslo lépe ovládá.

ODS, TOP 09 a Věci veřejné shledávají jako prioritu v oblasti školství zvýšit platy pedagogických pracovníků. Není však stále jasné, odkud by se tyto finance měly vzít. Jedním z návrhů je snížit rozpočet ministerstva obrany. Názory těchto politických stran se liší pouze v tom, zda zvýšit nástupní plat učitele (např. Věci veřejné navrhují minimální nástupní mzdu 20.000 měsíčně), nebo zda přidávat osobní ohodnocení, jak navrhuje ODS.

MŠMT vydalo přehled prázdnin pro školní rok 2010/2011. Školní vyučování v tomto roce začne ve středu 1. září 2010 a v 1. pololetí bude ukončeno v pondělí 31. ledna 2011, ve 2. pololetí pak ve čtvrtek 30. června 2011. Podzimní prázdniny připadnou na středu 27. října a pátek 29. října 2010. Vánoční prázdniny budou zahájeny ve čtvrtek 23. prosince 2010 a skončí v neděli 2. ledna 2011. Vyučování začne v pondělí 3. ledna 2011. Pololetní prázdniny připadnou na pátek 4. února 2011.
ODS, TOP 09 a Věci veřejné mají jednotný názor na zavedení školného za vysokoškolské studium, nyní se však shodují i na způsobu placení. Všechny strany navrhují tzv. odložené školné. Peníze by školy obdržely hned, avšak z půjček, které by studenti začali splácet, až když dosáhnou průměrného platu. Za studenty, kteří by takové mzdy nedosáhli, by splatil úvěr stát. Placení školného by se vztahovalo na studenty, kteří budou na vysoké školy nastupovat až v době platnosti zákona, tj. zhruba v roce 2012, či 2013. Výši školného si budou školy stanovovat samy, horní limit by však měl být 10.000 korun za semestr. Peníze budou pro ně znamenat příjem pro chod celé školy a zároveň by část z nich měla směřovat na stipendia pro vynikající studenty.

Učitelé upozorňují na fakt, že klesá úroveň českých škol. Domnívají se, že příčinou tohoto stavu je reforma, která od roku 2007 umožňuje školám tvorbu vlastních vzdělávacích plánů, tím se však prohlubují rozdíly mezi jednotlivými školami. Navzdory reformě se však školy při tvorbě osnov musí řídit společným rámcovým vzdělávacím programem. V zahraničí je naopak tendence dostávat školy na stejnou úroveň. MŠMT vše komentuje slovy, že úroveň školství je ovlivněna nedostatkem financí a že cílem reformy je, aby žáci uměli své znalosti a dovednosti aplikovat v praktickém životě, řešit problémy, aby dokázali komunikovat, vytvořit si základní pracovní návyky a odstranit nesmyslné „biflování“. Přesto více než dvě třetiny pedagogů tuto reformu kritizují, neboť v ní spatřují hlavní příčinu úpadku českého vzdělání.

Strana 219 z 277První   Předchozí   214  215  216  217  218  [219]  220  221  222  223  Další   Poslední   
Vstup do Školy OnLine
GDPR

Reference

Velkým podílem ke komfortnímu používání Školy OnLine přispívá i jejich odborně erudovaná, ochotná a prakticky nonstop fungující technická podpora.

Mgr. Václav Vávra

ZŠ MUDr. Emílie Lukášové a Klegova, Ostrava-Hrabůvka

Zobrazit další...