Učitelé upozorňují na fakt, že klesá úroveň českých škol. Domnívají se, že příčinou tohoto stavu je reforma, která od roku 2007 umožňuje školám tvorbu vlastních vzdělávacích plánů, tím se však prohlubují rozdíly mezi jednotlivými školami. Navzdory reformě se však školy při tvorbě osnov musí řídit společným rámcovým vzdělávacím programem. V zahraničí je naopak tendence dostávat školy na stejnou úroveň. MŠMT vše komentuje slovy, že úroveň školství je ovlivněna nedostatkem financí a že cílem reformy je, aby žáci uměli své znalosti a dovednosti aplikovat v praktickém životě, řešit problémy, aby dokázali komunikovat, vytvořit si základní pracovní návyky a odstranit nesmyslné „biflování“. Přesto více než dvě třetiny pedagogů tuto reformu kritizují, neboť v ní spatřují hlavní příčinu úpadku českého vzdělání.
Pokud středoškoláci úspěšně ukončili své studium maturitní zkouškou a nebyli přijati ke vzdělávání na vysoké škole, mohou využít každoroční nabídky mnoha jazykových škol, které poskytují roční pomaturitní studium cizích jazyků. Cena tohoto studia bývá zhruba kolem 20.000 korun a jeho kladem je, že mladí lidé kromě toho, že se zlepší v cizím jazyce, mohou i nadále využívat všech studentských výhod. Nejoblíbenějším jazykem je stále angličtina, zájem je však také o španělštinu, francouzštinu, němčinu, ruštinu nebo dokonce i čínštinu. Pro přípravu na budoucí povolání je samozřejmostí dobrá znalost angličtiny a dále si zvolit méně rozšířený jazyk.
Pro vedení školy je jednoduché provádět kontrolu docházky, hodnocení a probrané učivo u jednotlivých žáků nebo celých tříd.
Mgr. Karolína Žáková SSUPŠ - Zámeček